LSL Scripting. RGB farver og vektorer i Second Life.
august 26th, 2007. Kategori: Second Life, Second Life scriptingHer er et sjovt lile begynder script, som skifter farve på et objekt, når man klikker på det. Hvis man sætter den ene af de to farver til sort, vil det se ud som om man tænder og slukker objektet, når man berører det i Second Life.
Let og simpel interaktion med lsl (linden scripting language) programmering.
Vektor. En LSL variabel
En variabel type i lsl scripting er vektoren. Den bruges til at gemme 3 dimensionelle værdier, som feks rgb farver angivet i de tre farvekanaler, rød, grøn og blå. Farvescriptsene i lsl er sjove at lege med. Og det giver en god forståelse af både vector variabel og rgb farver. ( Afstande og postioner er et andet eksempel på værdier med 3 dimensioner. Her repræsenterer værdierne selvfølgelig koordinater)
Scriptet
Copy-paste lsl scriptet, placer det i et objekt, og begynd at leg. OBS: Dette lsl script ligger også i min “danske scripts” kasse på aarhus i Second Life.
default //default er obligatorisk
{
state_entry()
{
llSay(0, “‘Touch’ for at taende mig.”); //objektet snakker
llSetColor(<0,0,0>, ALL_SIDES); // saetter RGB farverne en af gangen.
//Du kan selv saette nye vaerdier ind. ( mellem 0 og 1 ( nu er den sort))
}touch_start(integer total_number) // ved beroering
{
state off;
}
}state off
{
state_entry()
{
llSay(0, “‘Touch’ for at slukke igen”);
llSetColor(<0.8,0.8,0.2>, ALL_SIDES); //saetter RGB farverne en af gangen.
//Du kan selv saette nye vaerdier ind. ( mellem 0 og 1 ( nu er den guld))
}touch_start(integer total_number) // ved beroering
{
state default;
}
}
Læs mere om vector variabel, LSL og second life scripting på min hjemmeside.