Don’t make me think. Anmeldelse af bog om brugervenlighed
januar 13th, 2008. Kategori: Brugervenlighed, DesignBrugervenlighed
Steven Krug’s bog om brugervenlighed blev udgivet for mange år siden og derfor er denne boganmeldelse meget forældet. Men bogen er kommet i anden udgave i 2006, og jeg har først nu fået fat i den.
Bogen er kort, velskrevet og meget velargumenteret. Steven Krug er uhøjtidelig i sin stil og nede på jorden. Selv om der er mange overvejelser at gøre i forhold til brugervenlighed og usability, formår Krug at overbevise om, at man ved at følge nogle ganske få og overskuelige regler, kan komme endog meget langt.
Don’t make me think
Steven Krug lægger hårdt ud i første kapitel, hvor han lancerer sin vigtigste lov om brugervenlighed: “Don’t make me think“. Vores brugere ikke skal brug tid og energi på at tænke over ligegyldige ting omkring f.eks. søgning, navigation og brug af siden generelt.
Min første AHA-oplevelse. Jeg havde et menupunkt på min side, der hed “Quicklinks”, som var genveje til nogle af mine informationer. Med Krug i baghovedet rettede jeg det straks til “Genveje”.
Vi læser ikke. Vi scanner
Næste kapitel. Vi læser ikke websider, vi scanner dem. Og ofte bare klikker på det første link, der bare ligner noget af det , som vi er på jagt efter. Resultetet er selvfølgelig at vi skal fjerne ord og tekst, og istedet skabe klare hierakier, der kan lede vores brugere hen til det de leder efter.
Igen måtte jeg tilbage til min side. Teksterne på forsiden blev forkortet. Mine mest besøgte links gjorde jeg fede, så mine brugere hurtigere kunne se dem.
Navigation og søgning
Så fulgte et par store afsnit om navigation, formål med siden og søgning. Meget store emner med mange overvejelser bag. Men igen præsenteret med overbevisning og skåret ned til nogle få logiske retningslinier, det er let at følge.
Jeg måtte igen tilbage til min side. Denne gang skulle søgefeltet gives en mere tydelig placering. Og jeg tilføjede en tagline (“NielsGamborg.dk – Teoretisk webdesign og Praktisk programmering”), så mine besøgende i første øjekast kunne se, hvad jeg havde at tilbyde. “Don’t make me think”
Lån den – Køb den – Stjæl den
Jeg kan kun tilslutte mig skaren af begejstrede fans. Læs den før din nabo.
2 Trackback(s)