En online notesbog

Brugervenlig tekst

juni 27th, 2008. Kategori: Brugervenlighed

Jeg giver i denne artikel en koncentreret oversigt over de vigtigste principper for læsevenlig og brugervenlig tekst.

Brugervenlig tekst eller læsevenlig tekst kan overordnet opdeles i 3 begreber:

  • Læseværdi. Er teksten værd at læse?
  • Læsbarhed. Er teksten til at forstå?
  • Læselighed. Er teksten fysisk til at læse?

For at teksten kan karekteriseres som brugervenlig, skal den leve op til alle 3 kategorier.

Læseværdi

Den vigtigste forudsætning for brugervenlig tekst er læseværdien. Hvis det skrevne er ligegyldigt, banalt eller ikke indeholder de infomationer vi leder efter, er både læselighed og læsbarhed uden betydning.

Det er også selvindlysende, at læseværdien er en meget subjektiv størrelse. Men vi kan hjælpe brugeren til hurtigt at afgøre læseværdien af vores tekst:

  • Brug beskrivende overskrifter. Så kan brugeren hurtigt danne sig et overblik over indholdet.
  • Skriv det vigtigste først. Ifølge Jakob Nielsen læser brugerne kun ca. 20-30 % af indholdet, så derfor skal vi skrive det vigtigste i starten af teksten.  Jakob Nielsen nyhedsbreve kan selv ses  som et lysende eksempel på hvordan en 2-3 linjers konklusion i starten af artiklerne, gør at brugeren lynhurtigt, kan afgøre om artiklen indeholder de informationer han leder efter.

Læsbarhed

Læsbarhed handler om hvorvidt vores tekst er til at forstå. Det er sværere at læse på en skærm end på papir, derfor er der en række specielle hensyn, som vi kan tage, når vi skriver brugervenlig tekst til nettet.

Alle undersøgelser viser, at brugeren ikke læse vores tekster. De skimmer dem. Så en brugervenlig tekst vil understøtte skimning:

  • Fremhæv nøgleord med f.eks. Fed eller Link
  • Brug mange og beskrivende overskrifter. Det gør det lettere hurtigt at finde det, brugeren leder efter.
  • Brug forskellige niveauer i overskrifterne. Det gør det tydeligere, hvilke hovedområder de enkelte afsnit beskæftiger sig med.
  • Brug punktopstillinger. Gør det igen lettere at finde de informationer, man leder efter, da lister er hurtigere at skimme. Endvidere kan lister bryde tunge brødtekster, og få dem til at fremtræde lettere.

Læsbarhed og læsevenlig tekst handler også om den måde vi formulerer os på:

  • Skriv kort og præcist. Brug korte afsnit og korte sætninger. Dette kan du tjekke ved at beregne dit lixtal.
  • Brug talesprog. Gør dine tekster personlige og sprogbruget hverdagsagtigt. Skriv hellere ”du” end ”man”, og skriv  hellere ”jobmuligheder” end ”beskæftigelsesprognoser”.
  • Brug aktiv form i stedet for passiv form. Passiv form har den svaghed, at den ikke fortæller, hvem der skal handle. Så skriv hellere ”Du skal aflevere bøgerne inden” end ”Bøgerne afleveres senest”.

Læselighed

God læselighed bygger i vid udstrækning på typografi, og der er mange konkrete regler, vi kan følge. Her er en hurtig checkliste:

  • Det er vigtigt at lave mange afsnit og bruge luft mellem afsnittene. Det får teksten til at virke lettere og mere venlig. Store blokke af tekster på nettet kan tage pusten fra selv gode læsere.
  • Antallet af tegn per linje bør ikke overstige 65-70 tegn, ellers bliver det for svært for øjet at finde starten på den næste linje. 
  • Brug altid venstrejusterede margener på brødtekster og menuer. Det gør det lettere for øjet at finde næste linje.
  • Skriftstørrelsen afhænger af skrifttypen, men 10 pixels er et absolut minimum. Til ældre læsere anbefaler man mindst 12 pixels ved f.eks. Verdana.
  • Skrifttypen skal være egnet til skærmbrug. Traditionelt anbefaler man Sans Serif skrifter, som f.eks. Verdana. Men med bedre skærme og skrifttyper, specielt udviklet til skærmbrug, er det ikke længere en betingelse. Vi kan sagtens bruge Serif skrifter, som f.eks. Georgia til skærmen, så længe skrifterne er åbne og har en stor x-højde.

Brugervenlig tekst og søgemaskineoptimering

I vores Google afhængige verden, skal vi  nok indføre endnu et begreb, når vi snakker brugervenlig tekst, nemlig synlighed. For hvad hjælper læseværdi, læsbarhed og læselighed, hvis vores tekster ikke bliver set. Og ofte vil der være konlikt mellem at formulere sig kort og naturligt, og samtidig fremhæve sine søgeord på en fornuftig måde. 

Her findes der desværre ingen regler eller lette løsninger. Man må simpelthen bruge sin sunde fornuft, og prøve at finde en fornuftig balance mellem brugervenlig tekst og søgemaskineoptimering.

Mere om læsevenlig tekst 

Hvis du vil vide mere om læsevenlige tekster har jeg skrevet et par artikler, der går lidt mere i dybden:

  1. 14 Responses to “Brugervenlig tekst”

  2. By wolf on jun 27, 2008

    I forlængelse af din artikel om Lixtal har jeg skrevet et plug-in til Movable Type 4, som automatisk beregner Lixtallet af indlæggene. Det kan findes via http://plugins.movabletype.org.

  3. By Niels on jun 28, 2008

    Hej Wolf. Velkommen til. 🙂

    Smart plugin du har lavet.

  4. By Michael on jun 28, 2008

    Rigtig fin artikel, Niels, som altid 😉

    Lige netop læsevenlige tekster er noget, som jeg ofte tror bliver glemt. Folk har det bare med at tage lange tekster fra diverse dokumenter og bruge dem på hjemmesiden, desværre.

  5. By Pål Heick on jun 30, 2008

    Hej – inden for læseligheden har jeg længe været tilhænger af et koncept kaldet 100E2R – se mere her: 100E2R Five Simple Rules

  6. By Niels on jun 30, 2008

    Tak for linket Pål.

    Kendte det ikke, men det ser interessant ud. 🙂

  7. By Henning Nielsen on apr 21, 2010

    Fin artikel – sad lige og manglede antallet af tegn pr. linie. Men hvordan er det med antallet af tegn pr. linie på din egen blog 😉

    Og tak til Pål for et spændende link.

  8. By Niels on apr 21, 2010

    Jeg ligger noget højt lige pt med tegn pr. linje (ca. 100). Men det også kun fordi mine læsere er så velbegavede, at jeg kan tillade mig det. 😉

    Rent faktisk har jeg set flere bruge ovenstående undskyldning i fuld alvor.

    Well, det er for dårligt, men det må være smuttet sidste gang jeg justerede designet. Giv mig lige et par dage, så får jeg det fikset(eller i hvert fald forbedret. 😉 )

  9. By Niels on apr 21, 2010

    Så fik jeg det fikset og bragt linjelængden ned på 80 tegn.

    Stadig en smule længere end det anbefalede, men vel et godt eksempel på, hvordan vi af og til må finde nogle kompromiser. I mit tilfælde må indholdsspalten ikke blive for smal, da nogle af mine kodeeksempler så vil brække, og gøre læseligheden af koden meget svær.

    Lige nu har jeg forsøgt at rette op med en lidt smallere spalte, lidt større font og endelig lidt større linjeafstand for at tilsvare den større font, og gøre det lettere at finde begyndelsen på næste linje.

  10. By Henning Nielsen on apr 21, 2010

    Hehe…sådan er der bare, man kan ikke altid følge alle retningsliner 100%. Men de er gode at have i mente og gode at have ved hånden når man starter nye projekter op.

  1. 5 Trackback(s)

  2. okt 10, 2017: Webdesign og læsbarhed – Stegemüllers vindue mod verden
  3. okt 10, 2017: Go live – Stegemüllers vindue mod verden
  4. dec 15, 2017: Lærerigt – Stegemüllers vindue mod verden
  5. dec 15, 2017: Softwareguides – Stegemüllers vindue mod verden
  6. jan 11, 2022: Folk læser ikke på nettet - Niklas Meldgård

Skriv en kommentar