Pagerank og Blogging
april 23rd, 2007. Kategori: SøgemaskineoptimeringNu er det ca. 3 måneder siden jeg startede på mit første spæde forsøg med søgemaskine-optimering (SEO). Jeg startede egentlig ud med bare at bruge nogle fornuftige metatags og så gode søgeord i h1 tags. Det gik da også ganske fornuftigt og langsomt har jeg bevæget mig op på 5. pladsen på Google med en søgning på “gestaltlovene”.
Der er ikke nogen af betydning, der har linket til mine sider. Jeg har dog selv tilmeldt mig en ca. 15 kataloger, men tror ikke det giver det helt vilde. De fleste af katalogerne ligger nemlig selv og roder med en pagerank omkring de 0-2 stykker.
Derimod tror jeg at bloggen har givet godt. Her er rigtig mange dejlige ord, og det er min fornemmelse at søgemaskinerne er vilde med alle disse ord. Endvidere bliver indlæggene ofte registreret og gemt på de forskellige blog-søgemaskiner. Og jeg kan se, at mange af de links, som Google webmastertool har registreret til min sider, kommer fra disse “blog-robotter”.
Endvidere er stort set alle de reaktioner jeg har modtaget kommet direkte fra bloggen. Så på trods af at informationerne er dårligt organiserede, strukturede, gennemtænkt og gennemarbejdede er der tilsyneladende et publikum til disse personlige udgydelser.
Jeg synes stadig det er lidt sært, men er begyndt at forstå at bloggen på trods af (eller måske endda på grund af) sin mere flygtige natur , er et effektivt middel til at sætte fokus på selve hjemmesiden.
Flygtigheden giver dog også et vist pres. Der skal opdateres og skrives nye indlæg, for at holde positionen man opnår på denne måde. Og helst også om interessante emner, som alle andre ikke også blogger om.
2 Responses to “Pagerank og Blogging”
By karsten søgemaskineoptimering on jul 2, 2007
En af bloggens stærke sider i.f.t søgemaskineoptimering er at titellinier og tags og overskrifter hænger sammen.
At eksempelvis Google så også har valgt at give bloggere bedre rankings er blot en sidegevinst
By Niels on jul 2, 2007
Ulempen er så hvis bloggen tager fokus fra “hovedsiden”, og Google f.eks. henviser til et blogindlæg istedet for de sider, hvor man har sit væsentlige indhold.